
Wiceprzewodnicząca wykonawcza KE Roxanna Mînzatu ogłosiła podczas pobytu w Warszawie pakiet wsparcia w wysokości 116 mln euro dla ukraińskich dzieci uczących się w polskich szkołach.
Wiceprzewodnicząca wykonawcza do spraw praw socjalnych i umiejętności, wysokiej jakości miejsc pracy i gotowości Roxanna Mînzatu, wraz z polską minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyną Pełczyńską-Nałęcz, przedstawiła pakiet mający pomóc w integracji 30 tysięcy ukraińskich uczniów w polskich szkołach. Pakiet wsparcia składa się z 96 mln euro z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) oraz 20 mln euro od polskiego rządu i zostanie wykorzystany m.in. na zatrudnianie asystentów międzykulturowych, szkolenia dla nauczycieli i poprawę opieki psychologicznej.
Od września 2024 roku do polskich szkół dołączyło ponad 30 000 nowych uczniów z Ukrainy. Ministerstwo Edukacji Narodowej zaplanowało wdrożenie działań mających na celu wsparcie polskich szkół, kadry pedagogicznej oraz zapewnienie dzieciom i młodzieży poczucia bezpieczeństwa i odpowiednich warunków do nauki. Działania zostaną sfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego, a do ich rozliczenia z Komisją Europejską zostanie zastosowany uproszczony mechanizm. Po osiągnięciu rezultatu w postaci przyjęcia i utrzymania przez polskie szkoły określonej liczby dzieci i młodzieży z Ukrainy, Komisja przekaże uzgodnione środki. Szczegóły wsparcia będą określone w programie rządowym opracowanym i wdrażanym przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Podczas pobytu w Warszawie wiceprzewodnicząca Mînzatu spotkała się z ministrą ds. edukacji Barbarą Nowacką i ministrą ds. równości Katarzyną Kotulą. Pierwszego dnia wizyty spotkała się również z ministrem nauki i szkolnictwa wyższego Marcinem Kulaskiem.
Wiceprzewodnicząca wykonawcza KE Roxanna Mînzatu uczestniczyła także w dialogu młodzieżowym, angażując młodych ludzi z całej Polski w dyskusję na temat umiejętności korzystania z mediów, dezinformacji i aktywności obywatelskiej. Dialog stanowił podstawę do przeprowadzenia przez Komisję przeglądu Planu działania w dziedzinie edukacji cyfrowej i przyszłego Planu działania na rzecz cyfrowego kształcenia i szkolenia.
Wiceprzewodnicząca wykonawcza Mînzatu powiedziała: - Od czasu nielegalnej inwazji Rosji w lutym 2022 r. Polacy otworzyli swoje serca i domy, aby powitać Ukraińców. Wiele osób uciekających było dziećmi, a kontynuowanie edukacji szkolnej ma zasadnicze znaczenie dla ich rozwoju. Ogłoszone dziś fundusze będą wspierać ukraińskich uczniów uczęszczających do szkół w Polsce, pomogą im lepiej zintegrować się ze społeczeństwem i poprawią ich perspektywy na rynku pracy. Dzisiejszy świat to świat cyfrowy, a mój pierwszy dialog z młodymi ludźmi będzie dyskusją o tym, w jaki sposób dezinformacja może się szerzyć w internecie. Konieczne jest, aby młodzi ludzie posiadali umiejętności niezbędne do zrozumienia, co jest prawdą i faktem a co fałszywą informacją i dezinformacją. Wyposażając ich w umiejętności cyfrowe i rozwijając ich kompetencje, pomagamy młodym ludziom stać się bardziej świadomymi w dobie cyfrowej. Dzięki temu, że młodzi ludzie są lepiej poinformowani, nasze społeczeństwa są bardziej odporne.
14 stycznia Komisja Europejska zatwierdziła zmianę programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego na lata 2021-2027, która wprowadza wsparcie edukacji uczniów i uczennic z Ukrainy w polskich szkołach.
Źródło: KE, funduszeeuropejskie.gov.pl