Polski program pomocy państwa o wartości 1,5 mld euro zatwierdzony przez KE

Polski program pomocy państwa o wartości 1,5 mld euro zatwierdzony przez KE

Polski program pomocy państwa o wartości 1,5 mld euro wspierający reasekurację związanego z wojną ryzyka ubezpieczeń transportowych na terytorium Ukrainy zatwierdzony przez KE.

Program przyczyni się do utrzymania i ułatwienia przepływów handlowych między Ukrainą a Polską – państwem członkowskim o najdłuższej granicy lądowej z Ukrainą – które zostały zakłócone przez trwającą rosyjską agresję wojskową.  

Polski program pomocy

Polska zgłosiła Komisji program o wartości 1,5 mld euro (6,4 mld złotych), w ramach którego oficjalna agencja ubezpieczeń kredytów eksportowych (Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych – „KUKE”) zapewni reasekurację w związku z wydarzeniami związanymi z wojną (tj. szkody wynikające z bezpośrednich operacji wojskowych, aktów sabotażu, terroryzmu, powstań czy zamieszek) na rzecz zakładów ubezpieczeń oferujących ubezpieczenia transportu na terytorium Ukrainy. Bezpośrednimi beneficjentami tego środka będą zakłady ubezpieczeń upoważnione do świadczenia usług ubezpieczeniowych w Polsce. Beneficjentami pośrednimi będą przedsiębiorstwa transportowe upoważnione do świadczenia usług w Polsce i dostarczania towarów na terytorium Ukrainy.

Przedsiębiorstwami transportowymi kwalifikującymi się do objęcia ochroną reasekuracyjną będą przedsiębiorstwa zarejestrowane w Polsce i upoważnione do prowadzenia działalności w zakresie zarobkowego transportu towarowego lub przedsiębiorstwa transportowe z innych państw członkowskich, których oddział jest zarejestrowany w Polsce. Program uzupełnia lukę rynkową w zapewnianiu ubezpieczenia od ryzyka związanego z wojną ponoszonego przez przedsiębiorstwa transportowe w związku z trwającą rosyjską agresją wojskową w Ukrainie.

Pomoc przewidziana w programie będzie miała formę reasekuracji gwarantowanej przez Skarb Państwa. KUKE pokryje 80 proc. ryzyka związanego z wojną, zaś zakłady ubezpieczeń pozostałe 20 proc. Zakłady ubezpieczeń, po odjęciu prowizji pokrywającej koszty nabycia i koszty administracyjne ubezpieczenia, wpłacają na rzecz KUKE odpowiednią premię z tytułu ryzyka. Zapewni to stałą i odpowiednią ocenę ryzyka i ustalanie ceny. Standardowe ryzyko handlowe związane z transportem towarów nie jest objęte programem pomocy. Program będzie obowiązywał do 30 czerwca 2027 r.

Ocena Komisji

Komisja oceniła program na podstawie unijnych zasad pomocy państwa, w szczególności art. 107 ust. 3 lit. c) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej („TFUE”), który umożliwia państwom członkowskim ułatwianie rozwoju niektórych działań gospodarczych pod pewnymi warunkami.

Komisja stwierdziła, że:

  • Program pomocy jest niezbędny, odpowiedni i proporcjonalny, aby ułatwić rozwój usług transportowych istotnych do prowadzenia handlu towarami między państwami członkowskimi a Ukrainą oraz stanowiących ich podstawę usług ubezpieczeniowych w czasach, gdy czysto prywatne rozwiązania rynkowe nie są dostępne.
  • Program wywołuje efekt zachęty, ponieważ beneficjenci nie prowadziliby odpowiednich działań bez wsparcia publicznego.
  • Polska wprowadziła wystarczające zabezpieczenia, aby zapewnić ograniczony wpływ programu na konkurencję i wymianę handlową w UE. W szczególności program jest otwarty dla wszystkich zakładów ubezpieczeń upoważnionych do świadczenia usług ubezpieczeniowych w Polsce, jak również dla nowych podmiotów wchodzących na polski rynek ubezpieczeń. Uczestniczące zakłady ubezpieczeń zachowają również wystarczający poziom ryzyka. Ponadto program jest otwarty dla wszystkich przedsiębiorstw transportowych uprawnionych do świadczenia usług w Polsce.

W związku z tym Komisja zatwierdziła polski program pomocy na podstawie unijnych zasad pomocy państwa.

 

 

 

Źródło: KE

Zobacz również: