
Komisja Europejska stwierdza, że Apple i Meta naruszyły ustawę o rynkach cyfrowych.
Apple naruszyło swój obowiązek antysterowania na mocy Digital Markets Act (DMA), a Meta naruszyła obowiązek DMA, aby dać konsumentom wybór usługi, która wykorzystuje mniej ich danych osobowych - ocenia KE.
- Apple otrzymało karę 500 mln euro za ograniczanie deweloperom możliwości promowania ofert poza App Store, co ograniczało wybór i dostęp do tańszych opcji dla konsumentów.
- Meta ukarana kwotą 200 mln euro za model „Zgódź się lub zapłać”, który zmuszał użytkowników do wyboru między udostępnianiem danych do reklam a płaceniem za brak reklam, bez alternatywy z mniejszym wykorzystaniem danych.
Obie decyzje zapadły po przeprowadzeniu szeroko zakrojonych rozmów z zainteresowanymi firmami, które miały możliwość szczegółowego przedstawienia swoich poglądów i argumentów.
DMA to nowe prawo, które od 2024 r. chroni europejskich użytkowników i wspiera uczciwą konkurencję na rynku cyfrowym.
Źródło: KE