Edukacja bez granic

Wizyta nauczycieli z Turcji

Międzynarodowa współpraca w edukacji – wizyta nauczycieli z Turcji w II LO w Zielonej Górze

W tym tygodniu II Liceum Ogólnokształcące w Zielonej Górze gości grupę nauczycieli z Isparty w Turcji. Wizyta odbyła się w ramach programu Erasmus+, a jej głównym celem było uczestnictwo w działaniach typu job shadowing – obserwacji pracy kolegów i koleżanek po fachu w ich codziennym środowisku zawodowym.

Czym jest job shadowing?

Job shadowing to jedna z form mobilności edukacyjnej realizowanej w programie Erasmus+, polegająca na obserwacji pracy nauczycieli w szkołach partnerskich. Uczestnicy zdobywają wiedzę na temat metod nauczania, organizacji pracy placówki oraz kultury edukacyjnej innego kraju. To doświadczenie umożliwia:

  • poznanie nowych metod dydaktycznych i wychowawczych,

  • wymianę dobrych praktyk pomiędzy nauczycielami z różnych krajów,

  • rozwój kompetencji językowych i międzykulturowych,

  • zdobycie inspiracji do wdrażania innowacji w procesie nauczania,

  • lepsze zrozumienie różnic i podobieństw systemów edukacyjnych w Europie,

  • budowanie trwałych partnerstw międzynarodowych i tworzenie sieci współpracy szkół.

Edukacja w duchu europejskiej współpracy

Współpraca międzynarodowa, realizowana m.in. przez program Erasmus+, ma kluczowe znaczenie dla rozwoju współczesnej edukacji. Dzięki niej szkoły stają się przestrzenią nie tylko dla lokalnej nauki, ale i miejscem globalnej wymiany idei. Wizyta nauczycieli z Isparty to dowód na to, jak edukacja może łączyć społeczności i inspirować do wspólnego działania na rzecz lepszej przyszłości młodzieży.

Zielona Góra jako przykład pozytywnych zmian dzięki Unii Europejskiej

Jednym z punktów programu wizyty studyjnej było zwiedzanie Zielonej Góry z przewodnikiem, zrealizowane przez Europe Direct Zielona Góra w ramach partnerstwa z Zespołem Szkół Ekologicznych. Wycieczka była nie tylko okazją do poznania historii miasta i jego dziedzictwa kulturowego, ale także do zobaczenia na własne oczy, jak inwestycje współfinansowane z funduszy Unii Europejskiej wpływają na poprawę jakości życia mieszkańców. Nauczyciele z Turcji mogli doświadczyć m.in.:

  • rozwiniętej, ekologicznej komunikacji miejskiej,

  • czystego powietrza i troski o środowisko,

  • szerokiego dostępu do cyfrowych usług administracyjnych,

  • zielonych przestrzeni miejskich i miejsc do rekreacji,

  • nowoczesnej infrastruktury rowerowej.

Korzyści z mobilności nauczycieli w ramach Erasmus+

Program Erasmus+ otwiera przed nauczycielami i szkołami wiele możliwości rozwoju. Udział w mobilnościach zagranicznych, takich jak job shadowing, przyczynia się do podnoszenia jakości edukacji poprzez bezpośrednią wymianę doświadczeń, obserwację praktyk stosowanych w innych krajach oraz wspólne poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań dydaktycznych i wychowawczych.

Dzięki takim inicjatywom nauczyciele rozwijają kompetencje zawodowe, językowe i międzykulturowe, a także budują sieć kontaktów, która może owocować dalszą współpracą międzynarodową. Mobilność edukacyjna wzmacnia poczucie wspólnoty europejskiej i uczy otwartości na różnorodność – wartości niezwykle istotnych we współczesnym świecie i systemie edukacji.

Zobacz również: