
Rusza Europejski Tydzień Mobilności. Jest to coroczna sztandarowa kampania Komisji Europejskiej podnosząca świadomość na temat zrównoważonej mobilności miejskiej, która odbywa się co roku od 16 do 22 września. Kulminacją jest Europejski Dzień bez samochodu.
Ponad 70% obywateli UE mieszka na obszarach miejskich, generując 23% wszystkich emisji gazów cieplarnianych w transporcie. Poprzez kampanię Komisja zamierza zachęcić do zmiany zachowań na rzecz aktywnej mobilności, transportu publicznego i innych czystych, inteligentnych rozwiązań transportowych.
Istnieje wiele różnych sposobów zaangażowania się. Władze lokalne są zachęcane do wykorzystania tygodnia na wypróbowanie innowacyjnych środków planowania, promowanie nowej infrastruktury i technologii, pomiar jakości powietrza i uzyskanie opinii publicznej. Przedsiębiorstwa, organizacje społeczeństwa obywatelskiego, instytucje edukacyjne i gminy są zapraszane do wzięcia udziału w działaniach na rzecz mobilności. Nagrody za mobilność uznają wiodące wysiłki w obu tych obszarach.
Każdego roku ma inny temat, a w tym roku jest to „wspólna przestrzeń publiczna” i korzyści, jakie przynosi społeczeństwu. W 2024 r. wzięło w niej udział ponad 1950 miast i miasteczek z ponad 40 krajów. Z każdym rokiem dołączają do niej kolejne osoby, a kampania jest powszechnie uznawana za siłę napędową zrównoważonej mobilności miejskiej w Europie i poza nią.
Na szczeblu UE ramy mobilności miejskiej mają na celu poprawę jakości życia mieszkańców miast UE poprzez rozwiązywanie problemów związanych z mobilnością miejską i zwiększanie udziału zrównoważonych środków transportu.
Więcej informacji
Strona główna kampanii Europejskiego Tygodnia Mobilności
Żródło: KE