Via Europa

Via Europa

Komisja Europejska wybrała 94 projekty transportowe, które otrzymały dotacje UE w wysokości prawie 2,8 mld euro w ramach instrumentu „Łącząc Europę”. Dzięki modernizacji kolei, śródlądowych dróg wodnych i szlaków morskich w ramach transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) projekty nie tylko przyczynią się do lepszego połączenia europejskich regionów i miast – z północy na południe, ze wschodu na zachód, ale także sprawią, że rynek wewnętrzny UE stanie się bardziej konkurencyjny i odporny.

Transformacja ekologiczna Europy przebiega w transporcie kolejowym

Największą część finansowania – 77 proc. – otrzyma transport kolejowy, przy czym inwestycje będą ukierunkowane na gruntowną modernizację infrastruktury w ramach sieci bazowej i rozszerzonej TEN-T, zwłaszcza w krajach objętych polityką spójności. Obejmuje to budowę Rail Baltica w regionie Morza Bałtyckiego i Polsce oraz poprawę sytuacji w Grecji i na Słowacji. Linie kolei dużych prędkości będą również rozwijane w Czechach i Polsce.

Ponadto 46 projektów w 11 państwach członkowskich – w tym w Austrii, Niemczech, na Węgrzech, we Włoszech i w Szwecji – wdroży europejski system zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS) w pociągach i na torach, poprawiając bezpieczeństwo kolei i interoperacyjność ponad granicami.

Bardziej ekologiczne porty i większa odporność

UE inwestuje w szereg projektów mających na celu zmniejszenie wpływu transportu morskiego i żeglugi śródlądowej na środowisko. Obejmuje to modernizację portów w Irlandii, na Cyprze, Malcie, w Chorwacji i Polsce za pomocą energii elektrycznej pobieranej z lądu w celu zmniejszenia emisji ze statków zacumowanych. Wsparcie zostanie również przeznaczone na budowę i modernizację wielofunkcyjnych lodołamaczy w Estonii, Finlandii i Szwecji w celu zwiększenia bezpieczeństwa i odporności kabli podmorskich, zgodnie z niedawnym planem działania UE. We Francji i Hiszpanii zostaną wdrożone cyfrowe systemy zarządzania ruchem w celu poprawy bezpieczeństwa i efektywności żeglugi morskiej bliskiego zasięgu oraz zmniejszenia zatorów komunikacyjnych.

W przypadku śródlądowych dróg wodnych we Francji nastąpi modernizacja wzdłuż Renu, natomiast w Belgii nastąpi postęp w cyfryzacji transportu wodnego.

Inteligentniejsze i bezpieczniejsze sieci transportowe

W transporcie drogowym bezpieczne i chronione parkingi zostaną wybudowane lub zmodernizowane w 10 państwach członkowskich, w tym w Niemczech, Francji, Włoszech i Rumunii. Projekty będą również wspierać wdrażanie współpracujących inteligentnych systemów transportowych (C-ITS), poprawiając bezpieczeństwo ruchu drogowego i przepływ ruchu, zwłaszcza na obszarach miejskich.

Projekty zarządzania ruchem lotniczym będą nadal przyczyniać się do rozwoju jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej w celu stworzenia bezpieczniejszego, wydajniejszego i bardziej zrównoważonego systemu lotnictwa. Zmniejszy to zatory komunikacyjne, obniży emisje i poprawi ogólne wrażenia z podróży lotniczych.

Korzyści odniesie również mobilność miejska dzięki finansowaniu przygotowań do budowy lub modernizacji multimodalnych węzłów pasażerskich w miastach takich jak Leuven (Belgia), Norrköping (Szwecja), Nicea i Marsylia (Francja) oraz Bolzano (Włochy). Węzły te zapewnią płynne połączenia między różnymi rodzajami transportu, ułatwiając ludziom poruszanie się po miastach.

Inwestycje strategiczne i solidarnościowe

UE opiera się na swoich wysiłkach na rzecz wzmocnienia korytarzy solidarnościowych między UE a Ukrainą, realizując projekty mające na celu poprawę połączeń kolejowych i przejść granicznych między Słowacją a Ukrainą oraz między Rumunią a Mołdawią. Wsparcie UE pomoże Ukrainie w przyjęciu standardowej unijnej szerokości toru, ułatwiając płynny transgraniczny ruch kolejowy i pobudzając handel regionalny.

Ponadto UE będzie wspierać jeden projekt mający na celu zwiększenie dostępności i odporności infrastruktury w regionie Arktyki, zapewnienie bezpiecznych szlaków dostaw i rozwój infrastruktury podwójnego zastosowania zdolnej wytrzymać skutki zmiany klimatu.

Źródło: KE

Zobacz również: