Edukacja w UE 2025: wyzwania i kierunki zmian

Europejska edukacja

Europa mierzy się z niedoborem nauczycieli, spadkiem podstawowych umiejętności i rosnącym zapotrzebowaniem na specjalistów STEM. Jednocześnie polscy studenci nadal wyróżniają się na tle UE — choć od kilku lat ich kluczowe kompetencje wyraźnie słabną. Takie wnioski płyną z najnowszego Monitora Kształcenia i Szkolenia Komisji Europejskiej.

Komisja Europejska opublikowała kolejne wydanie dorocznego Monitora Kształcenia i Szkolenia — raportu, który dostarcza pogłębionej analizy kondycji systemów edukacyjnych w państwach członkowskich. W tegorocznej edycji szczególny nacisk położono na edukację STEM oraz na rozwój podstawowych umiejętności młodzieży i dorosłych. Dokument prezentuje najważniejsze trendy, opisuje reformy i wskazuje zarówno sukcesy, jak i obszary wymagające pilnych działań.

Monitor Kształcenia i Szkolenia (ETM) śledzi postępy krajów UE w realizacji siedmiu kluczowych celów edukacyjnych wyznaczonych w rezolucji Rady z 2021 r. Raport jest więc nie tylko przeglądem danych, ale również barometrem zmian na drodze do Europejskiego Obszaru Edukacji.

STEM na pierwszym planie

W centrum tegorocznej odsłony znalazły się nauki ścisłe, technologia, inżynieria i matematyka. Choć większość państw poczyniła w tych dziedzinach wyraźne postępy, liczba studentów wybierających kierunki STEM pozostaje niska. W 2023 r. udział osób rozpoczynających kształcenie zawodowe w tym obszarze wyniósł jedynie 36,3%, a w szkolnictwie wyższym zaledwie 26,9%. Kobiety wciąż są znacząco niedoreprezentowane.

Raport składa się z siedmiu rozdziałów obejmujących najważniejsze aspekty edukacji — od STEM, przez umiejętności podstawowe i cyfrowe, po wczesną edukację, szkolnictwo, VET, szkolnictwo wyższe i edukację dorosłych. Taka struktura pozwala uchwycić pełny obraz sytuacji w Europie.

Najważniejsze wnioski z raportu UE

W 2023 r. tylko 42,5% uczniów osiągnęło poziom kompetencji cyfrowych poniżej minimalnego progu. Choć zdecydowana większość dzieci powyżej 3. roku życia korzysta z systemów opieki i edukacji wczesnoszkolnej (94,6%), to w przypadku dzieci młodszych odsetek ten spada do 39,3%.

Ogromnym wyzwaniem pozostaje nierówność edukacyjna – jedynie 16,3% uczniów z mniej uprzywilejowanych środowisk osiąga dobre wyniki w czytaniu, matematyce i naukach przyrodniczych. Pozytywnym sygnałem jest jednak wzrost liczby osób zdobywających wykształcenie wyższe – w 2023 r. było ich już 250 tys., co przybliża UE do celu na 2030 r.


Polska na tle UE – najważniejsze obserwacje

Raport dotyczący Polski podkreśla kilka kluczowych zjawisk:

  • Polscy studenci osiągają wyniki powyżej średniej UE, ale od 2018 r. obserwuje się wyraźny spadek podstawowych kompetencji.

  • Trwa przygotowywanie reformy programowej, która ma mocniej akcentować rozwój kompetencji kluczowych.

  • Niedobór nauczycieli nadal stanowi poważny problem dotykający zarówno szkoły, jak i przedszkola – pomimo wprowadzania środków poprawiających warunki pracy.

  • Polska osiągnęła cel dotyczący uczestnictwa w edukacji przedszkolnej dzieci powyżej 3. roku życia; wyzwaniem pozostaje zwiększenie dostępności i jakości opieki dla młodszych dzieci.

  • Kraj spełnił cel dotyczący odsetka osób z wykształceniem wyższym, jednak:

    • pula specjalistów STEM jest wciąż zbyt mała,

    • kształcenie zawodowe nie zapewnia wystarczająco wysokiej skuteczności,

    • udział dorosłych w edukacji pozostaje niski, co ogranicza rozwój kompetencji na rynku pracy.

  • Polska realizuje inicjatywy na rzecz popularyzacji kierunków STEM. Choć udział kobiet w tych dziedzinach jest wyższy niż średnia UE, ogólna liczba studentów STEM nadal pozostaje niewystarczająca.

  • Wdrażane są również działania wzmacniające umiejętności cyfrowe uczniów i studentów, ale polityka w zakresie edukacji dorosłych nadal wymaga usprawnienia.

Źródło: KE

Zobacz również: