
Do 31 marca 2027 r. Unia Europejska i Ukraina przedłużyły ważność obecnej umowy o transporcie drogowym.
Umowa, podpisana 29 czerwca 2022 r. w następstwie pełnoskalowej inwazji Rosji na Ukrainę, ułatwia Ukrainie dostęp do rynków światowych poprzez umożliwienie sprawniejszego tranzytu przez państwa UE i wzmocnienie powiązań handlowych z rynkiem UE. Istotnie zwiększyła handel drogowy między Ukrainą a UE, z korzyścią dla obu gospodarek.
Dzięki częściowej liberalizacji drogowego transportu towarowego, poprzez przyznanie ukraińskim i unijnym przewoźnikom praw do tranzytu i transportu dwustronnego na ich terytoriach, umowa pomaga lepiej powiązać rynek ukraiński z UE. Umowa ma również znaczenie w kontekście korytarzy solidarnościowych między UE a Ukrainą, ułatwiając transport podstawowych towarów, takich jak paliwo i pomoc humanitarna, a jednocześnie umożliwiając ukraińskiemu eksportowi m.in. zbóż, rudy i stali dotarcie na rynek unijny i światowy.
Ponadto umowa nadal przyczynia się do znacznego zmniejszenia obciążeń dla branży transportowej i władz zarówno w Ukrainie, jak i w państwach członkowskich UE, ponieważ eliminuje potrzebę wydawania zezwoleń na działalność w ramach umowy.
W miarę postępów Ukrainy na drodze do integracji europejskiej i w odpowiedzi na wnioski niektórych państw członkowskich, będzie ona również musiała stopniowo dostosowywać swoje przepisy dotyczące transportu drogowego do unijnego prawa o transporcie drogowym. Przyczyni się to do zapewnienia równych warunków działania w sektorze transportu drogowego.
Kontekst
Dane Eurostatu pokazują, że handel drogowy między UE a Ukrainą znacznie wzrósł od czasu wejścia w życie umowy. W 2024 r. przywóz drogowy do UE z Ukrainy wyniósł 7,7 mln ton (+13 proc. w porównaniu z 2021 r.), o wartości 10,1 mld EUR (+12 proc.). Eksport drogowy wzrósł do 7,6 mln ton (+11 proc.), a wartość wzrosła o 48 proc. do 33,4 mld EUR.
Tendencje te są odzwierciedlone na szczeblu krajowym, zwłaszcza w państwach sąsiadujących. Eksport drogowy Polski do Ukrainy był w 2024 r. o 85 proc. wyższy niż w 2021 r., w Rumunii – o 124 proc., a na Słowacji – o 106 proc. Przywóz również wzrósł, choć bardziej umiarkowanie, pozostawiając wszystkie trzy kraje ze znacznym dodatnim bilansem handlowym (8,2 mld EUR dla Polski, 677 mln EUR dla Rumunii, 803 mln EUR dla Słowacji).
Źródło: KE