
W II Liceum Ogólnokształcącym w Zielonej Górze zrobiło się naprawdę świątecznie. Podczas warsztatów „Językowy kalendarz adwentowy” uczniowie przenieśli się w świat przedświątecznych tradycji, poznając ich historię oraz bogactwo kulturowe Europy. Nie zabrakło kreatywnej pracy, słodkich akcentów i... nauki języków obcych.
Skąd wziął się kalendarz adwentowy?
Historia kalendarza adwentowego sięga XIX-wiecznych Niemiec, gdzie pierwotnie tworzono go po to, by pomóc dzieciom odliczać dni do Bożego Narodzenia. Pierwsze kalendarze miały formę rysunków, świec lub kartek z cytatami biblijnymi. Z czasem pojawiły się pierwsze papierowe okienka skrywające drobne niespodzianki, a tradycja szybko rozprzestrzeniła się na całą Europę.
Dziś kalendarz adwentowy to element wspólnego europejskiego dziedzictwa — łączący cierpliwe oczekiwanie, radość przedświątecznego czasu i małe codzienne przyjemności.
Święta w trzech językach
Podczas warsztatów uczniowie stworzyli własne, niepowtarzalne kalendarze. Każde z 24 okienek kryło nie tylko coś słodkiego, ale również językowe wyzwanie: nowe słowo w angielskim, niemieckim lub francuskim — trzech oficjalnych językach roboczych Unii Europejskiej. Dzięki temu adwent stał się nie tylko pyszny i kreatywny, ale też bardzo edukacyjny.
EUROPE DIRECT – łączymy Europę z mieszkańcami
Warsztaty były realizowane w ramach działań sieci EUROPE DIRECT, zarządzanej przez Komisję Europejską. Jedną z misji punktów EUROPE DIRECT jest przybliżanie wiedzy o Unii Europejskiej, w tym o tradycjach, zwyczajach i kulturze państw, które wspólnie tworzą zjednoczoną Europę.
Poprzez takie inicjatywy chcemy pokazywać, że Europa to nie tylko instytucje i polityki, ale również wspólne wartości, bogactwo języków i różnorodne świąteczne tradycje, które nas łączą.



